måndag 11 januari 2010

Husbygge

Ja, då var det ett nytt år med nya möjligheter. Den har börjat bra. Ett stort frågetecken i slutet av förra året var vår boendesituation. Vårt hus är ju för litet. Vad ska vi göra, bygga ut eller flytta? vi bor ju perfekt med tanke på undarna, men å andra sidan inte alls lika bra om man tänker på barnen, pendlande till jobb osv...
Så, vi lade ut vårt hus till försäljning, även om vi inte hade några större förhoppningar om att få det sålt.

Mäklaren hade två visningar förra veckan, och nu har vi ett bud på lite mer än begärda priset. jag är såå glad! Vågar dock inte ta ut glädjen i förskott, men det känns bra enligt mäklaren.

Så, vart ska vi ta vägen då? Jo, vi har bokat två tomter som vi ska slå ihop till en i utkanten av samhället där barnen går i skola och där minstingen i augusti kommer att börja på dagis. Barnen får gångavstånd till skola och skolbuss och vi kommer att ha skogen inpå knuten men ändå bo bland folk. Jag är sååå glad! Det är första gången som jag bor i en villakvarters-villa, vid en gata där barnen kan leka utanför och där de har gångavstånd till kompisar. För att inte tala om utrymmet inomhus... alla kommer att ha egna rum så småningom, huset kommer ju med oinredd övervåning. men vi snackade med kompisarna i helgen och alla är med på att jobba häcken av sig i ett par helger så att övervåningen blir snabbt klar. :)

Vi har dessutom skrivit på ett byggkontrakt med Smålandsvillan. Om vårt hus blir sålt så sätter vi igång och bygger ett Smålandsvillan - Villa Blomstermåla. Den slutar att tillverkas nu i höst, så den finns inte längre på deras hemsida. Därför kommer här lite bilder på hur det kan se ut. Jag vet precis hur jag vill ha det utseendemässigt utvändigt med färg, veranda, altan osv. Fler bilder kommer...

Här är huset som det såg ut i katalogen.







Och fasadfärgen som jag vill ha samt verandan.










Planritning för bottenvåningen.
Som sagt, fler bilder och mer info kommer så snart det är spikat att vårt hus är sålt.

Nu vaknar lillskruttan, dags att ge henne lite mellanmål innan vi ska in till stan och handla och miljöträna nya fyrbenta stjärnan. Henne skriver jag mer om en annan dag.
//K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar