söndag 16 september 2012

Hösten kontra sommaren

Då var hösten här. Mysigt! Man får burra in sig i mjuka, täckande kläder, elda i kaminen och mysa inne i betydligt långsammare tempo än under sommaren. Matmässigt har sommarens grillmiddagar bytts ut mot mustiga grytor och husmanskost och betydligt mer mättande ingredienser. Vardagslivets lunk har infunnit sig med en känsla av välbehag och igenkännande; ekorrhjulet har snurrat igång igen och hela familjen är tillbaks i gamla så väl som nya rutiner. Jag har fått längtan av att göra storkok, baka eget bröd och boa in oss för vintern och jag har tusen idéer om vad jag vill göra i mitt kök. Det saknas bara lite attiraljer:





Sommaren har tillbringats på lite olika platser runt om i vårt avlånga land. Vi har bilat runt och tränat med lite olika människor då sambon behövde tokträna sin hund inför uppkörningen till polishund. Vår gammel-get fick vandra till de sälla jaktmarkerna pga. allvarliga och permanenta ryggbesvär, så kallad L7S1, där det bildas beläggningar mellan den sista ryggkotan och första svanskotan. Det är otroligt smärtsamt för hunden, så han fick evig vila i början på augusti.
Vår fina gammel-get, Lexx.



Vi avslutade sommaren med en vecka på Mallorca. Hade jag inte varit så himla flygrädd, hade jag utan tvekan varit spekulant på ett sommarställe där. Underbar ö! Vi var i Alcúdia på ett all-inclusive-mega-stort-och-opersonligt-hotell med EN MASSA tyskar och engelsmän. Ingen rolig upplevelse, även om hotellet i sig var fint och låg perfekt beläget precis vid stranden. Ska vi åka på lata-sig-på-stranden-semester fler gånger, kommer vi garanterat att bo på ett Resort där det finns svensk personal för barnens skull och där allt inte är anpassat efter tysk smak.

 

Jag har trots min flygrädsla börjat titta på lite kortare resor, platser runt om i Europa som jag skulle vilja besöka. Paris är definitivt en sådan plats. Många säger att Polen, är fint och billigt. Att shoppa billigt är alltid kul, och resan dit skulle bli en kryssning från Karlskrona, där man inte behöver sätta sin fot på ett flygplan. Men, att vilja åka till Paris och nöja sig med Polen, vill man det?! Titta på bilderna från Paris, är de mycket finare än de två sista som är från Polen, eller är det bara för att man VET att det är Paris vs. Gdansk?





 

Sista helgen i augusti avslutades sommaren med sedvanlig övernattning på Brukshunds-SM, som gick av stapeln i Skara i år, närmare bestämt Axevalla Travbana. Trevligt att träffa likasinnade och bekanta från hela Sverige samt många goda vänner så klart.

Här hemma har vi beställt hem 100 kubik matjord, fått det utspritt och i skrivande stund håller sambon och en kompis till honom på och sår gräs. Hoppas, hoppas att vädret håller i sig tills gräset tagit sig.


 

Tanken ikväll var att gå på gympan i byn, men jag fryser så jag skakar och känner mig inte helt 100, så jag vågar banne mig inte. Det är för många som trillar av pinn när de tränar fast kroppen inte är i form. Nu ska jag dricka en stor kopp te och kura ner mig i soffan med minstingen som tittar på Jordgubbslisa innan det är sängdags.
/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar