onsdag 3 februari 2010

Insnöad gräsänka

Japp, det är vad man kan kalla mig idag... :/ Helt otroligt att det kan komma så mycket snö under en natt, och givetvis måste den natten infalla när sambon är iväg på utbildning med jobbet!

Imorse skulle stora töserna iväg till skolbussen, och jag får ju köra dem dit då den inte kör ända fram till oss utan vänder 2,5 km härifrån. Stora tösen skulle öppna dörren, men fick inte upp den. Ibland sitter vår katt utanför och jag trodde att han kanske hade fastnat under dörren. Vadå fastnat? Det märker man väl? Jag ska berätta ett par saker om vår katt alldeles strax, det är inget konstigt med att han skulle sitta fast under dörren...

För att återgå till dörren, så har det som sagt vräkt ner med snö inatt, det var därför stora tjejen inte fick upp dörren. Vi fick hjälpas åt och med hjälp av dörren skyffla undan snön så vi fick upp dörren. My god asså, vad mycket snö! Det har kommit mellan 15-20 cm under natten. Tilläggas kan att vi redan innan hade ca. 30 cm snö, minst! Så nu har vi ett snödjup på en halvmeter i Småland!
Det börjar likna min barndoms vintrar uppe i norra Finland, och på något sätt är det inte lika kul när man är vuxen. Visst, man har åkt pulka, varit på isbanan och hjälp barnen bygga snögubbar osv. men när den första entusiasmen lagt sig så är det bara meck med snö. Enda fördelen är att man slipper slask och smutsiga hundar. :)

Tiger då, vår katt...
Jag får ju som sagt köra för att lämna och hämta de stora flickorna vid skolbussen och en eftermiddag hade jag varit och handlat och skulle bara lämna av varorna hemma och sen köra vidare och hämta tjejerna. Sagt och gjort. Precis innan korsningen där skolbussen vänder på vår lilla landsväg, är det en rätt skarp kurva. Jag svänger och hör ett boink och ser något i backspegeln i ögonvrån. Det är katten som trillar ut under bilen och rullar ut i dikeskanten! Hjälp! Jag är lite smått stressad och ser att bussen har kommit, så jag får snällt köra fram till bussen, be flickorna snabbt hoppa in i bilen för att komma till Tigers undsättning.
Vi vänder och stora tjejen hoppar ut ur bilen och plockar upp katten som är helt utan skador, men ser rätt sur och moloken ut... Han hade hoppat in på styrstagen vid däcken, eller vad det heter och värmt sig eftersom motorn var varm. Han hade inte hunnit hoppa ner innan jag stressade iväg för att hämta flickorna. Han ansåg att det hela var helt och hållet mitt fel, det var jag som hade stört hans vila på en varm plats. Han tar ju inte lärdom heller, utan tycker att allt och alla är snälla, inget är farligt osv... Vet inte hur många gånger kompisars hundar försökt äta upp honom bara för att våra hundar är snälla mot honom. Tur han har nio liv... ;)
Det är bara en av sakerna som vår lilla kattskrutt gjort, hinner inte skriva ner dem alla här.

Så, jag och minstingen som skulle ha tillbringat en skön förmiddag på öppna förskolan får snällt bege oss ut för att skotta fram bilen. Färden till och från bussen imorse var alldeles för farlig och våghalsig. De har precis plogat vår lilla grusväg så jag får snällt bege mig ut och skotta fram vår infart, soptunnan och parkeringarna, som hamnar längre och längre från huset och närmre och närmre vår lilla grusväg.

Idag ska vi nämligen skriva på slutbeställningen på vårt hus, och då behöver vi kunna komma iväg med bilen.:)
Jag har valt vita väggar i samtliga rum utom badrummet, och vi har tagit en del extrautrustning så som täljstenskamin, exklusivare badrumsinredning, rostfria vitvaror m.m. Jag bifogar lite bilder på det hela när jag kommer hem i em. Nu ska här skottas snö!

Ha en underbar vinterdag därute, det tänker vi ha.
/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar